top of page

Actief wereldwijd uitrekken

VAN DE PERFECTIONERING VAN DE SPIERMASSA TOT SPORTPRESTATIES

Ancre 1

Actief wereldwijd uitrekken

Stretching Global Actif is een originele rekmethode die zich van de klassieke stretching onderscheidt omdat het zich baseert op vijf principes die afkomstig zijn uit de “Global Postural Re-education” (Phr. SOUCHARD):

de totaliteit

de ademhaling

de spier op de drie ruimteniveaus rekken

de compensaties corrigeren

de samentrekking van de spier in zijn excentrische positie

Het is een originele en succesvolle methode die zich richt tot iedereen die leniger wil worden om zo de kwaliteit van het leven van elke dag te verbeteren en in het bijzonder tot wie sport beoefent, als liefhebber of professioneel, en zijn prestaties wil verbeteren zonder voortdurend blessures op te lopen.
Om die reden wordt de methode ook bij sport op hoog niveau toegepast.

Cursus SGA

Niets zo goed om in vorm te blijven als een wekelijkse cursus SGA!
Zoek op onderstaande kaart een cursus bij u in de buurt:

Heeft u een SGA-opleiding gevolgd en wil op bovenstaande kaart vertegenwoordigd zijn? Klik dan op onderstaande link en vul het formulier in:

SGA-opleidingen

U hoeft niet noodzakelijk een RPG-opleiding te hebben gevolgd om een cursus SGA te volgen. De opleidingen SGA zijn toegankelijk voor kinesisten, coaches, sporttrainers, lesgevers lichamelijke opvoeding, …

Na drie opleidingsdagen bent u in staat om op efficiënte manier stretchingsessies volgens de SGA-methode te leiden voor mensen die lenig willen blijven of willen worden en die zo hun levenskwaliteit willen verbeteren. U kan sporters van (al dan niet) hoog niveau gerichte rekoefeningen laten uitvoeren om hen te helpen hun prestaties te verbeteren en herhaaldelijke blessures te vermijden.

De vzw www.kine-pro.fr België organiseert 2 opleidingen per jaar. Bekijk de data van de volgende opleidingen in de agenda onder de tab “SGA”.

SGA-opleidingsprogramma

#PROGRAMME SGA

DAG 1

Ochtend

Voorstelling

Theorie 

  • Verschillen tussen statische en dynamische spieren.

  • Uitleg over de verschillende morfotypes.

Praktijk

  • Analyse van de voor- en achterspieren.

  • Analyse van de 6 zones

  • Auto-posture voor de ademhaling, met twee

  • Retractietest

Namiddag

  • Uitleg van de houdingen die bij SGA worden gebruikt.

  • Een houding aanleren in een groepssessie.

  • Inleiding tot de eerste rekhouding van de voorste spierketen, op de grond met gebogen, opgespannen armen.

  • Uitleg over de invloed van het bekken op de houding van de wervelkolom.

  • Différentiële test voor de retractie van de spieren van de onderste ledematen.

  • Rekhouding van de achterste spierketen, op de grond met gebogen, opgespannen armen.

DAG 2

Ochtend

Theorie 

  • Uitleg over de 5 principes die SGA onderscheiden van analytische rekoefeningen.

Praktijk

  • Rekhouding voor de achterste spierketen in zittende houding.

Namiddag

  • Analyseren en herkennen van de retracties bij de bovenste ledematen.

  • Keuze van houdingen voor de bovenste ledematen.

  • Houding van de bovenste ledematen (open en gesloten).

  • Voorovergebogen houding (verschil tweelingspieren, scholspier, hamstrings, bilspieren).

DAG 3

Ochtend

Theorie 

  • Voor- en nadelen van sport

  • Decodering en analyse van de specifieke bewegingen bij verschillende sportdisciplines (tennis, voetbal, hardlopen, …).

  • Belang van de praktijk van SGA bij repetitieve beroepsbewegingen.

Praktijk

  • Bekijk en beantwoord vragen.

  • Sessies onder leiding van verschillende stagiaires.

  • Toepassing van de SGA op de wereld van de sport op hoog niveau.

  • Hoe een atleet op hoog niveau te benaderen die gewend is aan intensieve bodybuilding.

  • Gedetailleerde analyse van de morfologie van een atleet.

  • Analyse van het overbelaste spierstelsel tijdens de beoefening van de betreffende sport.

  • Uitleg van de 3 tabellen:
    - persoonlijke grafiek.
    - tabel met nadelen.
    - benodigdheden tafel.

  • Toepassing van de SGA op de wereld van werk.

  • Analyse van spiergroepen die verstijfd zijn door de positie die wordt behouden tijdens het werk of overbelaste spieren tijdens repetitief werk.

Namiddag

  • Herhaling en beantwoorden van vragen.

  • Sessies geleid door verschillende stagairs.

  • Toepassing van SGA in de wereld van de topsport.

  • Hoe omgaan met een topsporter die intensieve krachttraining gewend is.

  • Gedetailleerde analyse van de morfologie van een sporter

  • Analyse van een overbelast spierstelsel bij het beoefenen van de betrokken sport.

  • Uitleg over de 3 tabellen:
    - persoonlijke tabel.
    - tabel met de nadelen.
    - tabel met de benodigdheden.

  • Toepassing van SGA in de beroepswereld.

  • Analyse van de spiergroepen die verstijven door een aangehouden positie tijdens het werk en van de spieren die door repetitieve beroepsbewegingen overbelast raken.

SGA-opleidingsprogramma

EERSTE DAG

Van 9.00 uur tot 10.30 uur:

  • Wat is SGA,

  • De SGA is geboren uit de RPG De statische functie en de implicatie ervan in onze morfologie

  • Het statische systeem en zijn drie functies: erectie, ophanging, wederzijdse spanningen

  • Uitleg van de 5 principes die SGA onderscheiden van analytisch stretchen

 

 

Van 11.00 uur tot 12.30 uur

  • Handig :

  • Observatie van de voorste en achterste typen en observatie van de 6 zones

  • Onderzoek van spierretracties

  • Zelfademende houding op 2

  • Krimp test

 

VAN 14u tot 15u30:

 

  • Zelfhoudingen in SGA: coxo-femorale hoek openen of sluiten, armen open, armen strak

  • Samenvatting en volgorde van realisatie van houdingen, aandringen

  • Herinnering aan de differentiële tests voor het terugtrekken van de spieren van de onderste ledematen

 

 

Van 16.00 uur tot 18.30 uur

  • Strekhouding van de voorste suite op de grond armen dicht bij elkaar

  • Zittende Posterior Chain Stretch Pose

 

TWEEDE DAG

Van 9.00 uur tot 10.30 uur:

Voor- en nadelen van sport 

  • Hoe de sportbeoefening te optimaliseren door bijzonder gestreste spiergroepen uit te rekken en de morfologie van de atleet te normaliseren.

  • Decodering en analyse van het sportieve gebaar van verschillende disciplines: fietsen, zwemmen, roeien, hardlopen

  • Sport of repetitieve professionele gebaren: hetzelfde gevecht

 

Van 11.00 uur tot 12.30 uur:

  • Keuze van houdingen voor de bovenste ledematen

  • Houding van de bovenste ledematen bij sluiten en openen

  • Voorovergebogen houding: tweelingverschillen, soleus, hamstrings, bilspieren

 

 

Van 14.00 uur tot 15.30 uur

Handig

  • Staande houding tegen de muur

  • Asymmetrische houding van de onderste ledematen (= knielende houding)

 

Van 16.00 uur tot 18.00 uur

 

Handig :

  • Zelf strekkende houdingen

  • Hoe een groepssessie te leiden

  • Programmeersessies van SGA 

Beoordeling van zelfhoudingen onder leiding van verschillende deelnemers

#PROGRAMME SGA 2

Volg ons op Facebook voor het laatste nieuws, info en mededelingen!

Facebook
bottom of page